Burgerschap op de Taaltuin

De afgelopen periode heeft groep 7 zich verdiept in het onderwerp ‘burgerschap’, een belangrijk onderdeel bij De Taaltuin. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen leren hoe onze samenleving werkt, wat hun rechten en plichten zijn en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren. 

Tijdens de lessen hebben de kinderen geleerd wat grenzen en staatsinrichting betekenen, wat een democratie is en hoe de Nederlandse democratie is opgebouwd. Ook ontdekten ze hoe verkiezingen en stemmen in hun werk gaat en waarom Nederland een constitutionele monarchie is. 

Als hoogtepunt mochten we op excursie naar de Tweede Kamer! Daar zagen we met eigen ogen waar de beslissingen voor ons land worden genomen en mochten ze zelf plaatsnemen in de nagemaakte zetels. Daarnaast kwam de Kleine Ambassade bij ons op school langs. Zij toverden onze klas om tot een echt stembureau, waar de leerlingen zelf mochten stemmen en ervaren hoe het is om een keuze te maken en hun stem uit te brengen.

Het was een leerzame en inspirerende periode waarin de kinderen niet alleen veel kennis hebben opgedaan over het thema, maar ook hebben ontdekt dat hun stem ertoe doet! 

Bekijk hier het filmpje van Instagram.

Lezen komt tot leven in groep 5 en 6.

Om het leesplezier te vergroten, zijn onze leerlingen van groep 5 en 6 aan de slag gegaan met een creatief leesproject. Ze ontwierpen sokpoppen van hun favoriete boekpersonages, schreven er zelf scripts bij en speelden die uiteindelijk voor elkaar uit in ons eigen leestheater.

In dit project kwamen lezen, schrijven, kunstzinnige vorming, samenwerken, burgerschap en presenteren op een natuurlijke manier samen. 

Zo kwam niet alleen het verhaal tot leven, maar ook het talent van onze leerlingen!

Als kers op de taart kreeg ieder kind een eigen exemplaar van het boek Huis aan de rivier, over 750 jaar Schiedam. Dit prachtige cadeau werd mogelijk gemaakt door Gerben van boekhandel PostScriptum in Schiedam.

Meer dynamiek houdt kinderen beter bij de les

Maandagochtend, 09.25 uur: kinderen uit groep 4 van De Taaltuin rennen druk op en neer over het natuurlijke speelterrein van de school. Ze zijn op zoek naar woorden met -eeuw, -ieuw of -uw. Kim Akkermans, vakleerkracht bewegingsonderwijs, helpt ze met het vinden van de woorden, zodat ze het juiste woord kunnen doorgeven aan hun maatje die het woord dan moet opschrijven. Een mooi voorproefje van de dynamische schooldag waar we vandaag met Kim over in gesprek gaan. Want we horen wel steeds vaker dat zo’n dynamische schooldag goed is voor de ontwikkeling van kinderen, maar hoe breng je die dynamiek de school in? Wat heb je nodig om de dynamische schooldag tot een succes te maken? En wat vraagt dat van de leerkracht?

Lees meer..

Schoolschrijver Sanne Rooseboom is terug op de Taaltuin

Sanne Rooseboom is weer terug op de Taaltuin. Zij werd met een zelfgeschreven verhaal feestelijke onthaald op de Taaltuin. De groepen 6,7 en 8 vormden een enorme leesslinger vanaf de ingang tot bovenin de lokalen.

De komende 11 weken zal Sanne lessen geven aan alle groepen op de Taaltuin. Hierbij worden er boeken gepromoot, worden er taal- en schrijflessen gegeven en gaan de kinderen ook zélf aan de slag met een eigen verhaal.