Lezen komt tot leven in groep 5 en 6.

Om het leesplezier te vergroten, zijn onze leerlingen van groep 5 en 6 aan de slag gegaan met een creatief leesproject. Ze ontwierpen sokpoppen van hun favoriete boekpersonages, schreven er zelf scripts bij en speelden die uiteindelijk voor elkaar uit in ons eigen leestheater.

In dit project kwamen lezen, schrijven, kunstzinnige vorming, samenwerken, burgerschap en presenteren op een natuurlijke manier samen. 

Zo kwam niet alleen het verhaal tot leven, maar ook het talent van onze leerlingen!

Als kers op de taart kreeg ieder kind een eigen exemplaar van het boek Huis aan de rivier, over 750 jaar Schiedam. Dit prachtige cadeau werd mogelijk gemaakt door Gerben van boekhandel PostScriptum in Schiedam.

Meer dynamiek houdt kinderen beter bij de les

Maandagochtend, 09.25 uur: kinderen uit groep 4 van De Taaltuin rennen druk op en neer over het natuurlijke speelterrein van de school. Ze zijn op zoek naar woorden met -eeuw, -ieuw of -uw. Kim Akkermans, vakleerkracht bewegingsonderwijs, helpt ze met het vinden van de woorden, zodat ze het juiste woord kunnen doorgeven aan hun maatje die het woord dan moet opschrijven. Een mooi voorproefje van de dynamische schooldag waar we vandaag met Kim over in gesprek gaan. Want we horen wel steeds vaker dat zo’n dynamische schooldag goed is voor de ontwikkeling van kinderen, maar hoe breng je die dynamiek de school in? Wat heb je nodig om de dynamische schooldag tot een succes te maken? En wat vraagt dat van de leerkracht?

Lees meer..

Schoolschrijver Sanne Rooseboom is terug op de Taaltuin

Sanne Rooseboom is weer terug op de Taaltuin. Zij werd met een zelfgeschreven verhaal feestelijke onthaald op de Taaltuin. De groepen 6,7 en 8 vormden een enorme leesslinger vanaf de ingang tot bovenin de lokalen.

De komende 11 weken zal Sanne lessen geven aan alle groepen op de Taaltuin. Hierbij worden er boeken gepromoot, worden er taal- en schrijflessen gegeven en gaan de kinderen ook zélf aan de slag met een eigen verhaal.

Een warm bad voor stagiairs en starters

Maaike van Berkel staat drie dagen per week voor de klas in groep 8 van De Taaltuin en is op dinsdag bezig met haar taken als schoolopleider en coach. Ze vindt voor de klas staan superleuk, maar geniet minstens net zoveel van het begeleiden en coachen van studenten en starters. Vanaf volgend schooljaar houdt ze zelfs twee dagen bezig met begeleiderstaken. Op haar school en binnen Primo is veel aandacht voor het opleiden van nieuwe mensen. Maaike zorgt dat dat zo goed mogelijk gebeurt en dat studenten én collega’s de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Meer lezen?