Earlybird

De Taaltuin is een van de weinige Schiedamse scholen die zich earlybird-school mag noemen. Bij ons krijgen de kinderen vanaf groep 1/2 elke week Engelse les. De jongste kinderen een uur per week en dat loopt op tot ruim twee uur in de hogere groepen.

Waarom Engels?

Engels is wereldwijd de meest gebruikte toegankelijke taal. Voor kinderen van deze generatie is een goede kennis van Engels steeds belangrijker voor studie en beroep. Door kinderen deze taal al vroeg te leren, bereiden we ze zo goed mogelijk voor op de toekomst. Ook zorgt vroeg Engels voor een betere start bij doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Daar is Engels een kernvak waar hogere eisen dan in het verleden aan worden gesteld.

EarlyBird methodiek

De EarlyBird-methodiek maakt Engels leren leuk. Jonge kinderen hebben het vermogen om spelenderwijs een nieuwe taal te leren. Door speels met een taal bezig te zijn, leren ze die taal bijna ongemerkt. EarlyBird maakt gebruik van dat vermogen en is er op gericht om kinderen op natuurlijke, wetenschappelijk onderlegde wijze Engels te leren. EarlyBird gebruikt methodes die precies aansluiten bij de leerwijze van kinderen. Ook worden actuele en interessante thema’s verweven in het programma zoals de verschillende seizoenen en feestdagen. De methodiek is flexibel en kan op elke school zijn eigen invulling krijgen.

Voordelen van vroeg vreemdetalenonderwijs

Er is momenteel nog geen wetgeving rond vroeg vreemdetalenonderwijs. Maar in Europa en zelfs wereldwijd wordt steeds vaker een bewuste keuze gemaakt voor vroege start. Er zijn namelijk vele voordelen verbonden aan een vroege start. Ongemerkt groeit de woordenschat van kinderen erg snel en ze ontwikkelen een goede klank en uitspraak. Ook zijn kinderen vaak erg gemotiveerd om een nieuwe taal te leren. En ze worden goed voorbereid voor het voortgezet onderwijs omdat ze simpelweg al meer Engels hebben geleerd. Tenslotte is wetenschappelijk aangetoond dat een vroege start de algemene taalvaardigheid van kinderen verbetert.